תפריט
  חיבור והבעה

   אלי  פררה

ברוכים הבאים: ל"בגרות בסיפרות"

תוכנית הלימודים בספרות ל- 2 יח"ל   (לפני המיקוד)

 להורדת סיכומים - לחץ כאן

הגעת לאתר הסיכומים בספרות, הגדול ביותר באינטרנט (ל 2- יח"ל) ראה תפריט:
באתר תמצאו הרבה סיכומים ליצירות הנלמדות לבגרות, (2 יח"ל) יותר מכל אתר אחר. הבסיס לסיכומים הוא הספר: "משולחן הניתוחים הספרותיים".
בספרי העזר לספרות, ב"מיקודים" למיניהם. חסרים הרבה סיכומים. הם מתמקדים בעיקר בפרקי  השירה (את השירים שבמיקודים ניתן להוריד מהאתר שלנו בחינם). כאשר בפרקים האחרים לא תמצאו לרוב את מבוקשכם.

שימו לב טוב טוב! שהיצירות ב"מיקודים" אינן בהכרח יצירות שעליהן תתבסס בחינת הבגרות, כי על התלמיד לענות תשובות רק ליצירות שלמד בכיתתו בלבד ! ואל לו לענות על פי היצירות שמופיעות בספרי המיקודים למיניהם! בחינת הבגרות אינה מבוססת רק על היצירות שבספרי המיקוד. ייתכן מאוד שבפרקי הרומאן, הספור הקצר או הדרמה יופיעו שאלות ליצירות שלמדתם בכיתה ואינן מופיעות בספרי המיקודים.

לעומת זאת בספר שאנו מציעים: "משולחן הניתוחים הספרותיים" יש בו הרבה יותר סיכומים. והיה אם יחסר לכם סיכום כלשהו, שאין בספר, תבקשו אותו כאן באתר ב - צור קשר

אז בשביל מה לרוץ לקנות "מיקודים" בספרות אם אתם מקבלים כאן את הסיכומים לשירים בחינם? ולמה לכם להתרוצץ בין דפי האינטרנט השונים ולחפש סיכומים בספרות? הכל כאן!

הסיכומים יסופקו למי שרכש את הספר: "משולחן הניתוחים הספרותיים".

כל מה שמופיע כאן ברשימת היצירות, יש לנו סיכום מן המוכן.

לתלמידים אקסטרניים; תלמידי מכללות לבגרות, בתי-ספר ערב לבגרות ועצמאים.
לפניכם תוכנית לימודים מומלצת, בהתאם לתוכנית הלימודים של משרד החינוך: 2 יח"ל. שימו לב! - התוכנית שלפניכם היא התוכנית הכללית 
לפני היצירות שירדו המיקוד!  תלמידי מכללות ובתי ספר ערב יהיו חייבים ללמוד ולענות לשאלות בהתאם לתוכנית הלימודים שנקבעה ע"י המסגרות בהן הם לומדים או בהן ייבחנו!!  דף היצירות מחולק ע"י המסגרת החינוכית והוא מצורף לדף הבחינה. ראוי לציין שכל היצירות המומלצות, נבחרו משום שהם קלים ללמידה וסיכומיהם זמינים!  ומצויים בספר או באתר. ואל תסתמכו על המיקודים  אין שם כל היצירות שיופיעו בבחינה!

להורדת הקובץ לבחינה מותאמת בספרות לקיץ ולחורף  - לחץ כאן

להורדת הקובץ של תוכנית הלימודים למועד חורף :   לחץ כאן

להורדת הקובץ של תוכנית הלימודים למועד קיץ :   לחץ כאן

לתוכנית לימודים עבור עולים חדשים - לחץ כאן

התכנית המוצעת כאן מותאמת עפ"י תוכנית הלימודים של משרד החינוך, ועל פי התוכנית החדשה של חוזר מפמ"ר לספרות משנת קיץ תשס"ז! 

להזכירכם שוב, כל התוכניות הן לפני המיקוד!

 פרק ראשון: שירה:

 שירת ימי הביניים:  לשירת ימה"ב יש חמש קבוצות: יש ללמוד חמישה שירים, שיר אחד מכל קבוצה!
קבוצה א':  "יעירוני בשמך"/ רבי יהודה הלוי.
                 "ישנה בחיק ילדות"/ רבי יהודה הלוי. (מומלץ)
                 "יחידה שחרי האל וספיו"/ רבי יהודה הלוי.

קבוצה ב':  "לבי במזרח"/ רבי יהודה הלוי (מומלץ)
                 "יפה נוף"/ רבי יהודה הלוי.
                 "הציקתני תשוקתי"/ רבי יהודה הלוי.

קבוצה ג':   "כותנות פסים"/ רבי משה אבן-עזרא. (מומלץ)
                  "ראה שמש"/ רבי שלמה אבן גבירול. 
                  "כתב סתיו" / רבי יהודה הלוי.

קבוצה ד':   "כאבי רב"/ רבי שלמה אבן-גבירול. (מומלץ)
                  "הים ביני ובינך"/ רבי שמואל הנגיד.

                  "בכור אמי"/ רבי שמואל הנגיד.

קבוצה ה':   "התקבצו כי הזמן תמים"/ שמואל הנגיד.
                  "מת אב ומת אלול"/ רבי שמואל הנגיד. (מומלץ) 
                  "כתמר את בקומתך"/ רבי שמואל הנגיד.          
     

שירת ביאליק:  לפרק שירת ביאליק יש  שש  קבוצות ויש לבחור וללמוד שיר אחד מכל קבוצה:

 קבוצה א. "הקיץ גווע"; או "פעמי אביב" (אחד מהם)
 קבוצה ב. 
"על השחיטה ";  או "אם יש את נפשך לדעת "  (אחד מהם)
 קבוצה ג. "לא זכיתי באור מן ההפקר"; או "זריתי לרוח אנחתי" (אחד מהם)    
 קבוצה ד. "לבדי; או "ואם ישאל המלאך". (אחד מהם)
 קבוצה ה. "הולכת את מעמי"; או "לנתיבך הנעלם". (אחד מהם)

שים לב! השירות (פואמות) לא ייכללו בתוכנית הלימודים לבחינת הקיץ בתשס"ז, ואין ללמוד אותן.

 שירת המאה ה - 20  משירי החובה:  שירים מהמחצית ה- I של המאה ה- 20

 מפרק זה יש ללמוד חמישה שירים. שיר אחד משיריו של כל אחד מהמשוררים הבאים:

לאה גולדברג - מבית אמי(א'); או חמסין של ניסןאו סונט ט' מאהבתה של תרזה או האומנם עוד (אחד מהם)

רחל - פגישה חצי פגישה; או רק על עצמי; או זמר נוגה. או מנגד (אחד מהם)
נתן אלתרמן - עץ הזית; או ירח; או דו-שיח. או מטמורפוזות (אחד מהם)
אורי צבי גרינברג - שיר נס השיר; או שיר אמי והנחל.; או קדושי דומיה או מחזה שבת קודש. (אחד מהם)
שאול טשרניחובסקי - ראי אדמה; או  לא רגעי שנת; או שירים לאילאיל סונט י'; הוי ארצי מולדתי (אחד מהם)

 שירת המאה ה - 20  משירי החובה:  שירים מהמחצית ה- II של המאה ה- 20.

 מפרק זה יש ללמוד שבעה שירים. שיר אחד משיריו של כל אחד מהמשוררים הבאים:

חיים גורי- ירושה; או אודיסס או מעשה ביונה או שיר 21 ; יריד המזרח (אחד מהם)
יהודה עמיחי - לא כברוש; או משלושה או ארבעה בחדר; או תיירים. או שיר 10 (מטיול ישראלי) (אחד מהם)
נתן זך - אני שומע משהו נופל; או שימו לב לסגול הרועד; או נגד פרדה או ציפור שנייה (אחד מהם)
זלדה - שני יסודות; או ציפור אחוזה קסם; או כאשר הייתה פה או כל שושנה. (אחד מהם)
דן פגיס- עדות; או כתוב בעיפרון; או סכו"ם; או דפדוף באלבום (אחד מהם)
דליה רביקוביץ'- עומד על הכביש; או  זיכרונות חמים; או גרוויטתציה; או סינדרלה במטבח (אחד מהם)
ארז ביטון - שיר זוהרה אלפסיה; או דברי רקע ראשונים; או פיגומים; או תקציר שיחה (אחד מהם)


 שירי רשות ובחירה: (משירת המאה - 20)  לפרק זה נכניס כמה שינויים בהתאם
הבחירה חופשית וכל תלמיד יבחר את הנראה לו. מפרק יש ללמוד 2-3  שירים בלבד.

 "אמי אפתה לי"/ יהודה עמיחי (מומלץ)
 "אלוהים מרחם"/ יהודה עמיחי
 "גן נעול"/ רחל
 "אמי משדלת ציפור"/ ארז ביטון 
 "הסתיו"/ דן פגיס
 "פורטרט"/ דן פגיס 
 "גשם בשדה הקרב"/ יהודי עמיחי (מומלץ)
 "הכתם נשאר על הקיר"/ דוד אבידן (מומלץ)
 "נוסח"/ בן-ציון תומר  (מומלץ)
 "רגע אחד בבקשה"/ נתן זך
 "כף יד רשעה"/ דליה רביקוביץ' (מומלץ)

 פרק שני: הספור הקצר (כולל עגנון):

לפרק זה יש ארבע קבוצות: יש ללמוד מכל הקבוצות ביחד עשרה ספורים לפי הפירוט הבא:

  קבוצה א. ספורי עגנון; יש ללמוד שלושה ספורים מקבוצה זו.

  קבוצה ב. מהמחצית הראשונה  של המאה ה - 20: שני ספורים מקבוצה זו. (או  אחד מקבוצה זו ואחד מ-ג')

  קבוצה ג. מהמחצית השניה של המאה ה - 20: שני ספורים מקבוצה זו. (או  אחד מקבוצה זו ואחד מ-ב')

  קבוצה ד. ספור מתורגם שלושה מהם. (לחילופין ניתן ללמוד שניים מהרשימה ואחד עפ"י בחירתו של המורה)

   שים לב! לסיפור הקצר העברי תופיע שאלה ספציפית לסיפור של סמי ברדוגו: "חיזו בטטה"

קבוצה א: ספורי ש"י עגנון -  שלושה ספורים.  (*שים לב לכוכבית)
              "האדונית והרוכל" (מומלץ)
              "הרופא וגרושתו"  (מומלץ)
              "תהילה"
              "פרנהיים"
              "פנים אחרות"
             
"המלבוש"
             
"עם כניסת היום"
              *"בדמי ימיה" (נובלה; אפשר במקום שני ספורים קצרים נובלה אחת משל עגנון)
              *"ספור פשוט"  (ניתן ללמוד רומאן  זה של עגנון במקום שני רומאנים!)
              *"שבועת אמונים"
              *"גבעת החול"

קבוצה ב: ספורים מהמחצית הראשונה של המאה ה- 20: שני ספורים.
                                                                                     (או אחד מקבוצה זו ואחד נוסף מקבוצה ג')
   
             
"העיוורת"; (מומלץ)  או "בת הרב" או "בת ישראל" או "בין לבני הכסף" / יעקב שטיינברג
                "פראדל"; או "שפרה"/ דבורה בארון
                "סובבתהו בכחש" או "אתנן" / יהודה בורלא.   
          
     "המוצא" או "עוולה" / יוסף חיים ברנר.
            
    "אדם מישראל"; או "שלולית גנוזה" / חיים הזז.
               
  "שמע ישראל" / יהודה לייב פרץ.
              
  "הערדל" או "נקמה של תיבת הזמרה" / גרשום שופמן.
              
  "הבריחה" או "בין חולות הישימון" / יצחק שמי

יש להדגיש! רשימת היצירות לעיל היא מתוכנית הלימודים. אמנם זאת לא כל הרשימה, אבל היצירות הרשומות בה נלמדות ברוב בתי-הספר בארץ.

קבוצה ג: ספורים מהמחצית השנייה של המאה ה- 20: שני ספורים.
                                                                                 (או אחד מקבוצה זו ואחד נוסף מקבוצה ב')

               "חיזו בטטה" או "שוק" / סמי ברדוגו.               
               "דרך הרוח" או וודים וצפע" / עמוס עוז.
              
"גלויה מוואלדזה" / אמיר גוטפרוינד.
               "ספור בלי כתובת"  / יהודית הנדל.
              
"שלושה"; או "עשן" או ברטה; או סיפור אהבה; או "המצוד" / אהרון אפלפלד. 
              
"קולנוע" או "משחקים בחורף" / יצחק בן-נר.
              
"נעימה ששון כותבת שירים" או "הינומה" / עמליה כהנא כרמון.
              
"מסע הערב של יתיר" או "שתיקה הולכת ונמשכת" / א.ב. יהושע.
              
"יד ושם" / אהרון מגד.
              
"השבוי" / יזהר סמילנסקי.
              
"התרנגולת בעלת שלוש הרגליים" / יהושע קנז.
              
"צפירה" / אתגר קרת.
              
"דברים שבטבע האדם"; או "על הצללים והצלם"; או  מעשה ברוקח ובגאולת העולם/ דוד שחר.
              
"תחרות שחיה"; או "מעשה בעץ הזית" / בנימין תמוז.

יש להדגיש! רשימת היצירות לעיל היא מתוכנית הלימודים. אמנם זאת לא כל הרשימה, אבל היצירות הרשומות בה נלמדות ברוב בתי-הספר בארץ.

קבוצה ד: סיפורים קצרים מתורגמים.  שלושה ספורים מקבוצה זו.

                "דבר קטן וטוב" / ריימונד קרבר.
                "נוצות" / ריימונד קרבר.  
                "הבז" / ג'ובאני בוקאצ'יו   (מומלץ)
                "האדרת" / ניקולאי גוגול
                "כינורו של רוטשילד"; או "יגון" / אנטון צ'כוב (מומלץ)
                "העלמה פרל" / גי דה-מופאסן  (מומלץ)
                "אחרי עשרים שנה" / נגיב מחפוז
                "המפתח" / יצחק בשביס זינגר  (מומלץ)
                "התלמיד" / פרימו לוי
                "יום נפלא לדגי הבננה" / דוד ג'רום סלינג'ר
                "ורד לאמילי" / ויליאם פוקנר
                "הגן המפליג למרחקים" / אידה פינק
                "מעשה בשובכי" / יצחק באבל.
                "גזר הדין" / פרנץ קפקא  

     שים לב! לספור "חיזו בטטה" תהיה שאלה מיוחדת בבחינה. אמנם אין חובה לענות עליה, אבל מי שלא עונה לשאלה, יהיה חייב לענות על שתי שאלות אחרות מהפרק הזה.

יש להדגיש! רשימת היצירות לעיל היא מתוכנית הלימודים. אמנם זאת לא כל הרשימה, אבל היצירות הרשומות בה נלמדות ברוב בתי-הספר בארץ.

 פרק שלישי, רומאן ונובלה:
*ניתן לבחור רומאן אחד מורחב במקום שני רומאנים.
*רומאן מורחב: מתורגם. רק רומאן אחד מקבוצה זו. להלן רשימת הרומאנים המורחבים:
                        
*"החטא ועונשו" / פיודור דוסטוייבסקי.  (מומלץ)
                         *"אנה קרנינה" / לב טולסטוי.  
                        
*"בית בודנברוק" / תומאס מן.  
                        
*"מאה שנים של בדידות" / גבריאל גרסיה מארקס.
                        
*"המשפט" / פרנץ קפקא
                        
*"מאדם בוברי" / גוסטב פלובר
                        
*"הקול והזעם" / ויליאם פוקנר.
                         *"האומן ומרגריטה" / מיכאיל בולגקוב.

רומאן עברי: רק רומאן אחד מקבוצה זו.

                     *"ספור פשוט"  (ניתן ללמוד רומאן  זה של עגנון במקום שני רומאנים!)
          
        
"חצוצרה בוואדי"/ סמי מיכאל  (מומלץ)
                   
"קטרינה" / אהרון אפלפלד
                    "פצעי בגרות" / חנוך ברטוב. 
                   
"המאהב" או *"מר מאני" / א.ב. יהושע (השגח! הכוכבית - חלופה לשני רומאנים)
                   
"גיא אוני" / שולמית לפיד
                    "יש ילדים זיגזג" / דוד גרוסמן.
                    "רומאן רוסי" / מאיר שלו.
                    *"עיר קסומה" / יהושע בר-יוסף  (שים לב לכוכבית)
                    *"התגנבות יחידים" / יהושע קנז  (שים לב לכוכבית)

 להדגיש! רשימת היצירות לעיל היא מתוכנית הלימודים. אמנם זאת לא כל הרשימה, אבל היצירות הרשומות בה נלמדות ברוב בתי-הספר בארץ.

רומאנים מתורגמים: אם לא בחרת רומאן מורחב, רק רומאן אחד מקבוצה זו.
                                 
"העבד" / יצחק בשביס זינגר  (מומלץ)
                                  "אבא גוריו" / אונורה דה-בלזק  (מומלץ)
                                  "בעל זבוב" / ויליאם גולדינג   (מומלץ)
                                  "התפסן בשדה השיפון" / ג'רום דוד סלינג'ר
                                  "כל החיים לפניו" / אמיל אז'אר (גארי)  
                                  "1984" / ג'ורג' אוראול
                                  "ג'יין אייר" / שרלוט ברונטה
                                  "אל תיגע בזמיר" / לי הרפר
                                  "הדבר" / אלבר קאמי  על  רומאן זה תהיה שאלה ממוקדת, בבחינה בקיץ תשס"ט
                                  "ענוג הוא הלילה" / סקוט פרנסיס פיצ'ג'רלד
                                  "נציב המלח" / ont>/ אלבר ממי
                                  "העוזר" / ברנרד מלמוד 
 
שים לב!  ניתן ללמוד שתי נובלות במקום רומאן. כלומר: בסה"כ  שתי נובלות ורומאן, במקום שני רומאנים. אבל אם לומדים שתי נובלות, אחת צריכה להיות עברית ואחת מתורגמת!

 ואלה רשימת הנובלות:
 עבריות:
  1. שלושה ימים וילד / א. ב. יהושע.
  2. חירבת חיזעה
/ יזהר סמילסקי.
  3. עוגיות המלח של סבתא סולטנה
/ דן בניה סרי.
  4. עתליה
/ יצחק בן נר.

 מתורגמות:
 
1. הזקן והים / ארנסט המינגווי.
 2. רעידת אדמה בצ'ילי
/ הינריך פון קלייסט.
 3. הנשיקה למצורע
/ פרנסואה מוריאק.
 4. בטבעת החנק
/ הנרי ג'יימס.

יש להדגיש! רשימת היצירות לעיל היא מתוכנית הלימודים. אמנם זאת לא כל הרשימה, אבל היצירות הרשומות בה נלמדות ברוב בתי-הספר בארץ.

 פרק רביעי, דרמה:

בפרק הדרמה יש ללמוד שני מחזות: אחד קלאסי ועוד מחזה  עברי או מתורגם מהמאה ה- 19; וה- 20
 מחזה קלאסי   טרגדיות : רק מחזה אחד מקבוצה זו. 
                       
"אנטיגונה"/ סופוקלס (מומלץ)
                       
"אדיפוס" / סופוקלס
              
          "המלט"; או "מקבת"; או המלך ליר"; או "אותלו" / ויליאם שקספיר

יש להדגיש! רשימת היצירות לעיל היא מתוכנית הלימודים. אמנם זאת לא כל הרשימה, אבל היצירות הרשומות בה נלמדות ברוב בתי-הספר בארץ.

 מחזה עברי - אחד מקבוצה זו:
                     
"ילדי הצל"/ בן ציון תומר (מומלץ)
                      "חפץ"/ חנוך לוין (מומלץ)
                      "הכלה וציד הפרפרים"; או "הנסיכה האמריקאית" / ניסים אלוני  
                      "פונדק הרוחות" / נתן אלתרמן.
                      "מלך מרוקאי" / גבריאל בן שמחון
                      "רכוש נטוש" / שולמית לפיד
                      "גטו" או "ליל העשרים" / יהושע סובול
                      "לא ביום ולא בלילה" / אברהם רז
                      "נמר חברבורות" / יעקב שבתאי

יש להדגיש! רשימת היצירות לעיל היא מתוכנית הלימודים. אמנם זאת לא כל הרשימה, אבל היצירות הרשומות בה נלמדות ברוב בתי-הספר בארץ.

  מחזה מתורגם - או אחד מקבוצה זו:
                             "ביקור הגברת הזקנה" / פרידריך דירנמט (מומלץ)
                             "בית הבובות" / הנריך איבסן  
                              "מותו של סוכן" / ארתור מילר  
                             "ביבר הזכוכית" / טנסי ויליאמס
                             "העלמה יוליה" / אוגוסט סטרינדברג
                             "החדר" / הרולד פינטר
                             "ירמה" / פדריקו גרסיה לורקה
                             "גן הדובדבנים" או "שלוש אחיות" / אנטון צ'כוב

יש להדגיש! רשימת היצירות לעיל היא מתוכנית הלימודים. אמנם זאת לא כל הרשימה, אבל היצירות הרשומות בה נלמדות ברוב בתי-הספר בארץ.

ראוי לציין שרוב הסיכומים ברשימה מצויים בספר או באתר.

להורדת הקובץ של תוכנית הלימודים  - לחץ כאן

בהצלחה

 


בגרות בספרות, כל הזכויות על אתר זה שמורות, 2004 ©
תכנות ובנייה:
עידן אופק
עיצוב ועריכה:
ליאור רווח